%0 Journal Article %T بررسی نقش پروژه‌های محرک توسعه در بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری بر مبنای مقایسه تحلیلی محلات گودال مصلی و شیخداد (پروژه مورد بررسی: دانشکده هنر و معماری یزد) %J اندیش‌نامۀ شهر %I دانشگاه هنر %Z 2783-1078 %A محمدی, حمید %A فخارزاده, زهرا %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 1 %N 1 %P 31-48 %! بررسی نقش پروژه‌های محرک توسعه در بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری بر مبنای مقایسه تحلیلی محلات گودال مصلی و شیخداد (پروژه مورد بررسی: دانشکده هنر و معماری یزد) %K بافت فرسوده %K بازآفرینی شهری %K پروژه‌های محرک توسعه %K دانشکده هنر و معماری %R %X با اجرای ناموفق طرح‌های نوسازی و بهسازی طی چند دوره زمانی، توجه به رویکرد بازآفرینی شهری برای مواجهه با مسائل و مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری در دستورکار قرار می‌گیرد. بر این مبنا پروژه‌های متعددی با عنوان پروژه‌های محرک توسعه به‌عنوان سازوکاری مناسب برای تحقق رویکرد بازآفرینی شهری در مناطق فرسوده شهری اجرا شده‌اند که برخی از آنها در نیل به اهدافشان موفق و برخی نیز ناموفق بوده‌اند. پژوهش پیش رو با بررسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد به‌عنوان یک پروژه محرک توسعه واقع در برزن گودال مصلی به‌عنوان محدوده‌ای در بافت فرسوده شهری مصداقی از این دست پروژه‌ها را مورد مداقه قرار می‌دهد. بر این مبنا مهم‌ترین هدف تحقیق، بررسی نقش دانشکده هنر و معماری به‌عنوان پروژه محرک توسعه در بازآفرینی بافت فرسوده شهری است. این پژوهش در زمره پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای قرار دارد و روش تحقیق نیز از نوع توصیفی (بررسی پیشینه نظری موضوع) بوده و نیز جهت بررسی میزان تأثیرگذاری پروژه نام‌برده بر تحریک توسعه محله از روش تحلیلی و همچنین از طریق مقایسه با محله مشابه (شیخداد) - به جهت عدم برخورداری از پروژه محرک - بهره گرفته شده است. همچنین به منظور گردآوری اطلاعات و استخراج شاخص‌ها و معیارها و تحلیل آنها از منابع کتابخانه‌ای، اسناد و مدارک موجود و تکنیک‌هایی همچون مصاحبه، پرسش‌نامه و نرم‌افزار GIS و SPSS بهره گرفته شده است. نتایج مقایسه شاخص‌ها در دو محله گودال مصلی و شیخداد بیانگر این موضوع است که دانشکده هنر و معماری به‌عنوان یک پروژه محرک توسعه آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانسته بر تحرک و توسعه برزن گودال مصلی تأثیرگذار باشد. %U http://urband.journal.art.ac.ir/article_852_28b7ac0177af65ba1613aa494e987364.pdf