فرآیند عملی کاربست روش "مردم نگاری نظریه مبنایی" در واکاوی فرآیندهای طرد و مواجهه گروه های قومی در اجتماعات چندفرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، تهران

2 استاد گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، تهران

چکیده

در شهرها به عنوان محل اختلاط فرهنگی و گردهم آمدن غریبه‌ها، مواجهه، تعامل و زندگی با دیگری، همواره با چالشهایی روبرو بوده است، به‌طوری‌که با افزایش تنوع قومی و فرهنگی، علی‌رغم به وجود آمدن فرصت‌های تبادل بینافرهنگی و یادگیری متقابل، جوامع شهری با تهدید طرد و جداشدگی شمار بیشتری از افراد مواجه هستند. با توجه به پیچیدگی و پویایی مسائل و پدیده‌های شهری، استفاده از روش‌های پژوهشی خلاقانه برای درک پدیده‌های شهری و پاسخگویی به مسائل پیش روی شهرها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مقاله ضمن معرفی روش تلفیقی مردم‌نگاری نظریه‌مبنایی، کاربست آن را در انجام یک مطالعه بینافرهنگی به منظور بررسی تجارب طرد کولی‌ها و نحوه مواجهه آنان با سایرین در شهر ساری، شرح می‌دهد. هدف این مقاله بررسی فرآیند، چالش‌های روش‌شناختی و مزایای استفاده از روش تلفیقی در زمینه چندفرهنگی است. بدین‌ترتیب ضمن بررسی درس‌آموخته‌های حاصل شده در فرآیند پژوهش، یک استدلال قانع‌کننده برای استفاده از این روش به‌منظور غنی‌سازی یافته‌های پژوهشی و دستیابی به بینش‌های منحصربه‌فرد در مسائل پیچیده و متنوع شهری ارائه می‌شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد استفاده از روش مردم‌نگاری نظریه‌مبنایی منجر به شناخت عمیق و کشف لایه‌های زیرین کنش‌ها در قلمرو مورد نظر شد که در فرایند برنامه‌ریزی و طراحی شهری در این محلات قابل بهره‌گیری خواهد بود. درواقع از طریق کاربست این روش تلفیقی، فهم ویژگی‌ها و بستر زندگی این گروه در شهر، تجربه طرد و نحوه مواجهه آن‌ها با این پدیده و برون‌رفت از آن و ویژگی‌ها و موانع موجود در عرصه‌های تعامل و تبادل بینافرهنگی با دیگری حاصل شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Practical Process of Using the “Grounded Theory Ethnography” Method in Understanding the Processes of Exclusion and Encounter of Ethnic Groups in Multicultural Societies

نویسندگان [English]

  • Elahe Kashiri 1
  • naser Barakpour 2
1 PhD Student in Urban Planning, Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Art, Tehran, Iran.
2 Professor in Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

In cities, as a place of cultural mixing and gathering of strangers, the encounter, interaction and living with others has always faced challenges. As ethnic and cultural diversity increases, despite the emergence of opportunities for intercultural exchange and Mutual learning, urban communities face the threat of exclusion and segregation of more people and groups, which also affects the process of urban management, planning and design. Therefore, considering the complexity and dynamics of urban issues and phenomena, it is very important to use innovative and creative research methods to understand urban phenomena and respond to the issues facing cities, because only through understanding of the phenomena, it is possible to plan and take action to improve and change their conditions. The purpose of this article is to investigate the process, challenges and advantages of using grounded theory ethnography in multicultural context. Thus, while addressing the lessons learned in the research process, a convincing argument is presented for applying the grounded theory ethnography method in order to enrich research findings and achieve unique insights in complex and diverse urban issues. The findings of this research show that by applying the combined method of grounded theory ethnography, a proper understanding of the characteristics of this group and their background in the city, their experiences of exclusion and segregation, how they face this phenomenon, how they overcome it, and the characteristics and obstacles for intercultural interactions and exchanges with others were achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qualitative methodology
  • Grounded Theory Ethnography
  • Multicultural Societies
  • Koly